24.3.20

15 sposobów na praktykowanie pokory według św. Matki Teresy z Kalkuty



Ave Maria!
Jak wzrastać w pokorze w codziennym życiu? Pokora jest pierwszą i najważniejszą cnotą, tak jak pierwszym grzechem była pycha. Pokora otwiera też drogę dla innych cnót, które działają w nas jak zdrowy i sprawny organizm.

Sam Pan nasz Jezus Chrystus powiedział „jestem cichy i pokorny sercem” (Mt 11,29). Pokora charakteryzowała też wszystkich świętych.

Mam nadzieję, że po tym krótkim wstępie poczuliście się zachęceni, by zagłębić się w rozmyślanie o tym, jak pracować nad ukształtowaniem w sobie pokory. Myślę, że może to być pierwszy z cyklu artykułów na stronie, bo o pokorze napisano bardzo wiele. Źródeł jest sporo, pozostaje tylko czerpać inspiracje i wcielać je w życie. 

Proponuję zatem zacząć od praktycznych porad, jakie przypisywane są św. Matce Teresie z Kalkuty. Oto one, przetłumaczone przeze mnie z języka angielskiego:

1. Mów możliwie jak najmniej o sobie.
2. Zajmuj się swoimi sprawami, a nie sprawami innych.
3. Strzeż się ciekawości.
4. Nie wtrącaj się w cudze życie.
5. Przyjmuj drobne irytację z dobrym humorem.
6. Nie rozpamiętuj wad innych ludzi.
7. Przyjmuj krytykę nawet jeśli jest niesprawiedliwa.
8. Poddaj się woli lub upodobaniom innych.
9. Przyjmuj obrazy i krzywdy ze spokojem.
10. Akceptuj pogardę, bycie pominiętym, zapomnianym i lekceważonym.
11. Kiedy ktoś cię rozdrażni, bądź łagodny i uprzejmy.
12. Nie zabiegaj o to, by być podziwianym i kochanym.
13. Nie zasłaniaj się własną dumą.
14. Odpuszczaj podczas dyskusji, nawet jeśli masz rację.
15. Zawsze wybieraj najtrudniejsze zadanie.

Powyższe rady możesz z powodzeniem skopiować, wydrukować i powiesić w widocznym miejscu, na przykład na lodówce. Można też je czytać podczas porannej lub wieczornej modlitwy, może jako fragment rachunku sumienia?

Pamiętaj, że Pan Bóg nie będzie korzystał z Twoich talentów, jeśli nie jesteś pokorny. On może z każdego, nawet najmniej uzdolnionego, stworzyć wspaniałe narzędzie do szerzenia Swojej Chwały. Wybór należy do Ciebie.

Nie chciałam, aby ten wpis był zbyt długi, dlatego z przyjemnością odsyłam Was do mojego dwuczęściowego filmu z komentarzem. Nagrałam na nim moje przemyślenia oraz to jak ja interpretuję poszczególne rady wraz z przykładami jak można je wykorzystać w codzienności.






Jeśli jesteście zainteresowani pracowaniem nad pokorą i kolejnymi wpisami o tej tematyce, dajcie mi o tym koniecznie znać w komentarzu.

Z Panem Bogiem,
Magdalena
(tradycyjna katoliczka)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Tradycyjna Katoliczka , Blogger